Kritikerprisnominasjoner 2017–2018

De nominerte til kritikerprisene for teater, musikk og dans 2017– 2018 er offentliggjort. Les hvem her.

21. august 2018
Purriot. Foto: Ragnar Aalbu

Norsk kritikerlags Seksjon for teater, musikk og dans deler årlig ut én kritikerpris for teater, én for musikk og én for dans. Hver av prisene hedrer en fremragende, levende kunstnerisk prestasjon, kåret av landets samlede kritikerstand.

De nominerte til kritikerprisene for teater, musikk og dans 2017– 2018 er:

TEATER:

Tigerstadsteatret for Tigerbussen kommer!, premiere i Tigerbussen på Vahl skole 20. april 2018
Skuespillerensemblet i Engler i Amerika, premiere på Nationaltheatret 10. mars 2018
Johannes Holmen Dahl for regi av Glassmenasjeriet, premiere på Trøndelag teater 29. september 2017

MUSIKK
Gisle Kverndokk og Bjørn F. Rørvik for forestillingen Purriot og den forsvunne bronsehesten, premiere på Den Norske Opera & Ballett 12. mai 2018
Geir Draugsvoll for Fachwerk av Sofia Gubaidulina, med Kremerata Baltica, slagverkerduoen PERCelleh og dirigenten Martynas Stakionis, Festspillene i Bergen 25. mai 2018
Berit Opheim, Tore Brunborg, Kåre Opheim, Steinar Raknes, Stein Urheim for konserten med Hildo under Vossajazz 24. mars 2018

DANS
Julie og Cecilie Solberg for Songs of Entanglement, premiere på Black Box teater 22. februar 2018
Marie Bergby Handeland for Forfatterbevegelsen, Dansens hus, premiere på Dansens hus 15. mars 2018
Ann Christin Berg Kongsness og Solveig Styve Holthe for ÆØÅ og Pointing Back (under Kongsness’ prosjekt About), premiere på Black Box teater 31. januar 2018

Les begrunnelser for de ulike nominasjonene under.

Prisene deles ut på Litteraturhuset i Oslo torsdag 20. september kl. 11.00.

For mer informasjon, kontakt leder for arbeidsutvalget for norske teater-, musikk- og dansekritikere, Julie Rongved Amundsen (juliera@gmail.com, tlf. 977 44 391) eller generalsekretær i Norsk kritikerlag, Anne Merethe K. Prinos (kritikerlaget@kritikerlaget.no, tlf. 996 43 435).

Begrunnelser
Kritikerprisen for teater 2017/2018

1. Tigerstadsteatret for Tigerbussen kommer
I Tigerbussen kommer har Tigerstadsteatret bygget om en stor expotrailer til et teater, og med denne traileren besøker de skoler i Oslo preget av en stor andel barnefattigdom. Det er altså et sosialt godt prosjekt, men i tillegg er det blitt en svært god forestilling som tar tak i alt som er godt med teater og skaper en spennende verden med eksplisitt teatrale grep for en ung målgruppe. Gjennom sterke rammer og god improvisasjon skaper de en forestilling som kommer barna i møte. Den blir aldri lik, men blir til i møtet mellom barn og skuespillere inni den fenomenale bussen. Det er svært godt teaterarbeid som kombinerer estetisk og teatral forståelse med et oppriktig engasjement for publikummet sitt.

Anmeldelser:
http://shakespearetidsskrift.no/2018/04/tigre-tanken-eller-oslove
http://www.periskop.no/da-tigeren-sprang-og-hesten-slo1/
https://radio.nrk.no/serie/studio-2-p2/MKRV20011818/14-06-2018#t=57m31s
http://amund.info/2018/06/tigerbussen-kommer/

2. Skuespillerensemblet til Engler i Amerika på Nationaltheatret
Engler i Amerika i Marit Moum Aunes regi ble en oppslukende teateropplevelse, på det politiske, historiske og personlige plan. Siden hver eneste medvirkende så å si spilte for livet, er det nesten vanskelig å hente ut ett navn, og vi vil nominere hele skuespillerensemblet.

Anmeldelser:
https://www.aftenposten.no/kultur/i/5VOq0O/Engler-i-Amerika-I-alle-ledd-en-stor-teateropplevelse (betalingsmur)
https://www.vg.no/rampelys/i/P3eA7R/teateranmeldelse-engler-i-amerika-intenst-og-mektig-drama
https://www.nrk.no/kultur/himmelsk_-herlighet_-1.13955704
http://universitas.no/anmeldelser/63914/engler-i-amerika-himmelsk-fra-nationaltheatret/
https://www.dagbladet.no/kultur/en-pa-alle-mater-monumental-opplevelse/69599761
https://www.vl.no/kultur/anmeldelse/teater-med-vingespenn-1.1113739?paywall=true
http://www.scenekunst.no/sak/kjaere-amerika-god-betring/

3. Johannes Holmen Dahl for regi av Glassmenasjeriet på Trøndelag teater
Med sin oppsetning av Glassmenasjeriet på Trøndelag Teater, har duoen Johannes Holmen Dahl og Nia Damerell lykkes i å levendegjøre en klassiker med strenge spilleregler fra forfatterens side. Scenografien er en monter der familiemedlemmene blir en parallell til Lauras glassmenasjeri, og der kostymene nærmest får symbolsk kraft. Regien er dempet og virkemidlene tatt ned til det nesten umerkelige, mens det indre trykket blir ytterligere forsterket i det trange scenerommet. Forestillingen er en estetisk opplevelse der hver minste detalj snakker sitt megetsigende språk, den er vakker, den kjennes vesentlig og den skaper en fornyet opplevelse av familietragedien den handler om. En gjennomført forestilling, der vi merker regigrepet gjennom det hele og ser hvordan en utsøkt minimalisme får prege regi, spill og scenografi.

Anmeldelser:
http://amund.info/2017/10/glassmenasjeriet-2/ (Klassekampen)
https://morgenbladet.no/kultur/2017/10/finstemt-erindring

Kritikerprisen for musikk 2017/2018

1. Berit Opheim, Tore Brunborg, Kåre Opheim, Steinar Raknes, Stein Urheim for konserten med Hildo under Vossajazz 2018
Prosjektet «Hildo» er eit samarbeid mellom Berit Opheim og Tore Brunborg. Konserten inneheld slåtter, stev og ballader i ny drakt, og noken av arrangementa er små perler, m.a. «Finnesslottet» og «Eg vilde ikkje eg» (#metoo på 1700-talet). Særleg førstnemnde er eit skuleeksempel på korleis ein kan byggja opp intensitet utan å spela mange fleire tonar mykje sterkare. Samspelet mellom dei fire er fabelaktig avstemt, og det er ein fryd å høyra alle fire i fri utfalding. Berit Opheim formidlar gjennom songen sin ein personlegdom som fascinerer.

Anmeldelser:
https://www.bt.no/kultur/i/8wvlWw/-Sangeren-er-en-sjarmbombe-av-dimensjoner
http://www.avisa-hordaland.no/kultur/folkemusikalsk-hogdepunkt-1.2287417

2. Geir Draugsvoll for Fachwerk av Sofia Gubaidulina, med Kremerata Baltica, slagverkerduoen PERCelleh og dirigenten Martynas Stakionis. Håkonshallen, Festspillene i Bergen
Draugsvoll spiller med en innlevelse og integritet som umiddelbart blir oppfattet av publikum. Erfaring med instrumentets og verkets muligheter rent akustisk, gjør at han spiller ut verkets kunstneriske idé med stor overbevisning. Sofia Gubaidulina, årets Festsillkomponist i Bergen, regnes som en av verdens fremste komponister. I samarbeid med Draugsvoll har hun funnet frem til nye uttrykksmuligheter i akkordeonet. Fachwerk ble skrevet for Draugsvoll i 2009. Han har fremført verket med rundt 40 forskjellige internasjonale orkestre. Ved de fleste tilfeller har komponisten vært tilstede, og komponist og solist har forberedt fremføringene sammen. Det vil si at de har justert nyanser og detaljer i utformingen av akkordeonstemmen, og også tolkningen av den. Et slikt kunstnerisk samarbeid over tid er sjelden, og vi hørte resultatet av erfaringene og refleksjonene i fremføringen.

3. Gisle Kverndokk og Bjørn F. Rørvik for forestillingen Purriot og den forsvunne bronsehesten Den Norske Opera & Ballett
Purriot og den forsvunne bronsehesten av Bjørn F. Rørvik og Gisle Kverndokk er en frisk, morsom og velskreven opera for og med barn. Komposisjon, libretto, regi, scenografi, kostymedesign, solister og ensemble fra Operaens barnekor, dirigent, musikere – alle involverte ledd har virkelig lykkes med et fantastisk samarbeid der alt klaffet. Gøy for både voksne og barn. Forestillingen treffer målgruppen samtidig som den er kunstnerisk og håndverksmessig bunnsolid.

Anmeldelser:
http://www.scenekunst.no/sak/gi-barna-opera-for-disney-channel-tar-dem/
https://www.aftenposten.no/kultur/i/P3zvER/Detektivopera-som-sprudler-av-humor-og-overskudd
http://www.periskop.no/upretensios-og-proff-purriot/

Kritikerprisen for dans 2017/2018

1. Julie og Cecilie Solberg for Songs of Entanglement, Black Box teater
Uten egentlig å være skolerte dansere viser søstrene Julie og Cecilie Solberg gjennom koreografert bevegelse hvordan de opplever kropp og sameksistens. Søstrene er eneggede tvillinger, og ideen om en forestilling om deres likhet hørtes først svært personlig ut, men til tross for et personlig utgangspunkt er forestillingen blitt et svært interessant uttrykk for kropp, bevegelse, væren og intet.

Anmeldelser:
http://www.scenekunst.no/sak/dobbelkropp/
https://www.dagbladet.no/kultur/aggresjonslek-for-to/69546750 (betalingsmur)

2. Marie Bergby Handeland for Forfatterbevegelsen, Dansens hus
Med Forfatterbevegelsen fortsetter Bergby Handeland å iscenesette andre kropper enn de profesjonelle danseutøverkroppene. Gjennom dette utfordrer hun både hva dans kan være og hvem en danser kan være. Hun får også andre kvaliteter ved både dans og koreografi til å tre i forgrunnen. Men prosjektet stopper ikke ved å plassere ikke-profesjonelle utøvere på scenen. Bergby Handeland har valgt en gruppe utøvere som er kjent i en større offentlighet. Med dette gjør hun et generøst forsøk på å invitere inn et annet publikum og gjøre dans tilgjengelig for flere. Videre, og kanskje viktigere i denne sammenhengen er det aspektet at Bergby Handeland er interessert i forfattere nettopp fordi hun ser en forbindelse mellom språk og kropp – og det er utforskningen av dette vi som publikum får bevitne i forestillingen.

Anmeldelser:
https://www.aftenposten.no/kultur/i/VRe7mJ/Forfatterbevegelsen-er-bade-totalt-meningslos-og-en-liten-genistrek-av-en-forestilling
http://shakespearetidsskrift.no/2018/03/utenfor-komfortsonen
https://morgenbladet.no/kultur/2018/03/dansetime-forfattere
http://www.scenekunst.no/sak/amatorens-redningsvest/

3. Ann Christin Berg Kongsness og Solveig Styve Holthe, ÆØÅ og Pointing Back (under Kongsness’ prosjekt About), Black Box teater
ABOUT er Ann-Christin Kongsness’ nye serie av koreografiske verk som orienterer seg mot en utforskning av potensielle forhold mellom teoretiske og performative aspekter ved kunstnerisk arbeid. I denne omgang samarbeider Kongsness med Solveig Styve Holte og resultatet er to separate performance lectures med titlene «Pointing back» og «ÆØÅ» med premiere på Black Box den 31. januar 2018. Det som forener verkene, er et felles sett med dogmer, og både Kongsness og Styve Holte skaper med enkle virkemidler og få verktøy to intime og kunstpolitisk aktuelle verk. Kongsness retter i «Pointing back» et metafokus på sine egne bevegelser og handlinger i rommet og skaper en nære og hyperbevisst opplevelse av den koreografiske situasjonen, mens Holte retter i sitt verk «ÆØÅ» fokus på kunstneres arbeidsforhold og manøvrering av tid og fletter sammen kunst, politikk og privatliv på en absorberende måte. ABOUT skiller seg ut som et koreografisk prosjekt som tør å velge å behandle det spesifikke, det vil si det kunstpolitiske og kunstteoretiske, til fordel for det generelle og allmenngyldige.

Anmeldelser:
http://www.scenekunst.no/sak/stjerner-i-en-festival-med-feil-navn/